واكسن آنفلوآنزا و سرماخوردگي

واكسن سرماخوردگي شامل چند ويروس شناخته شدهي ضعيف شده است كه از طريق تزريق عضلاني ايمني 80 درصدي را براي يك سال ايجاد ميكند.
براي كاهش عوارض سرماخوردگي تزريق واكسن اين بيماري براي افراد بالاتر از 60 سال و يا مبتلايان به بيماريهاي مزمن قلبي، ريوي و كليوي توصيه ميشود؛ سرماخوردگي به بيماريهاي دستگاه تنفسي فوقاني اطلاق ميشود كه توسط ويروسهايي همچون آنفولانزا، رينوويروسها، آدنوويروسها ايجاد ميگردد.
اين متخصص ادامه داد: علايم سرماخوردگي شامل آبريزش از بيني، كوفتگي، خستگي، دردهاي عضلاني و استخواني، سردرد، درد چشم، تهوع، گلو درد و سرفه است؛ اين ويروس پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههاي تنفسي ايجاد بيماري كرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسي از فردي به فرد ديگر قابل انتقال است، بنابراين دست دادن، بوسيدن، عطسه و سرفه در محلهاي عمومي باعث انتقال آن ميشود.
شايعترين علت غيبت از كار و مدرسه در فصول سرد سرماخوردگي است كه با استراحت سه تا پنج روز به طول ميانجامد.
رطوبت و درجه حرارت در انتشار ويروس نقش دارد، اين بيماري در كشورهاي مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاييز) به علت بارندگي و رطوبت بيشتر است؛ از ديگر علل افزايش بروز سرماخوردگي در فصل سرما استفادهي بيشتر از وسايل نقليهي دسته جمعي و تجمع در فضاهاي بسته و عدم استفاده از تهويهي مناسب است.
تغذيه يكي از فاكتورهاي موثر در عملكرد سيستم ايمني است، بنابراين سوء تغذيه در بروز بيماريهاي عفوني نقش مهمي را ايفا ميكند. ابتلا به بيماريهاي مزمن قلبي، كليوي و وريدي نيز فرد را مستعد ابتلا به اين عفونت ميكند.
در سرماخوردگي مخاط بيني و دستگاه تنفسي دچار احتقان و التهاب شده، پس مصرف مداوم مايعات، استفاده از بخور در تسكين علايم و سير بهبود آن نقش دارد.
براي پيشگيري از بروز و درمان سرماخوردگي رعايت نكات بهداشتي از سوي فرد بيمار از قبيل استفاده از وسايل و ظروف جداگانه، اجتناب از حضور در اماكن عمومي و نيز استفاده از داروهاي ضد ويروس، مصرف مايعات فراوان، شست و شوي مداوم دستها و دهان شويه با نرمال سالين يا آب نمك و استفاده از داروهاي مسكن نظير استامينوفن و يا آنتيهيستامين موثر است و به صرف وجود سرماخوردگي به هيچ وجه آنتيبيوتيك تجويز نميشود.
استفاده از واكسن ضدبيماري آنفولانزا در كاهش ميزان مرگ و مير ناشي از سكته هاي قلبي موثر است پژوهشگران در آرژانتين بتازگي با بررسي شماري از مبتلايان به سكته هاي قلبي و همچنين برخي از افرادي كه براي درمان انسداد رگهاي كرونرئ قلب تحت عمل جراحي ئ تعويض اين عروق قرار گرفته بودند دريافتند تزريق واكسن آنفولانزا در فصل زمستان مرگ و مير اين بيماران را به ميزان 72 درصد كاهش مي دهد بر پايه نتايج اين بررسي كه در شماره آوريل مجله سيركيوليشن منتشر شده است .
تنها يك نوبت تزريق واكسن آنفولانزا خطر مرگ و مير اين بيماران را به ميزان چشمگيري كاهش مي دهد به نظر دكتر برانكوموتنر سرپرست اين گروه پژوهشي : تزريق واكسن آنفولانزا با افزايش گونه اي از سلول هاي دستگاه ايمني موسوم به ليمفوسايتهاي بي -احتمال پاره شدن و ميزان بروز التهاب در ديواره رگها و در نتيجه احتمال بروز سكته هاي قلبي و مغزي را كاهش مي دهد از اين رو پژوهشگران استفاده از واكسن آنفولانزا را در فصل زمستان براي مبتلايان به سكته هاي قلبي و بيماراني كه تحت جراحي تعويض رگهاي قلب قرار گرفته اند سودمند مي دانند