ورشکستگی اقتصاد دارو و بر بهم ریختن چرخه دارویی کشور

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران در نشست همفکری اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان با اعضای فراکسیون غذا داروی مجلس شورای اسلامی که روز گذشته در محل انجمن داروسازان برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم که سازمان های بیمه گر، صورتحساب های داروخانه ها را تنها تا خرداد ماه تسویه حساب کرده اند و مطالبه داروخانه ها از مرز شش ماه هم گذشته است .
وی ادامه داد: تاخیر پرداخت بدهی ها، حتی از دوره جنگ هم بیشتر شده است و این برای کشور ما که داعیه دار توسعه سلامت و انجام پروژه های بزرگی همچون طرح تحول سلامت است، پذیرفتنی نیست.
رئیس انجمن داروسازان اضافه کرد: اکنون در اواسط دی ماه هستیم و شش ماه از سازمان های بیمه طلب داریم و نگرانی ها بابت پرداخت هایی که باید در اسفند ماه صورت پذیرد، بسیار جدی است. چرا که در طول این چند ماه، نه تنها اقتصاد داروخانه ها را به نابسامانی کشانده اند، بلکه شاهد بروز ورشکستگی زیر پوستی هستیم و این موضوعی است که علاوه بر بهم ریختن چرخه دارویی کشور، به مردم هم آسیب میزند.
وی تصریح کرد: این هشدار بسیار جدی و قریب الوقوع است که اگر فکری به حال مطالبات حوزه دارویی نشود، بروز کمبودهای دارویی و از دست رفتن اعتماد مردم به در دسترس بودن داروها، محتمل است.
وی در تشریح این موضوع اضافه کرد: کمبود نقدینگی در حوزه دارویی، سبب می شود تولید، واردات و دپوی دارو در کشور دچار اختلال شود و این به معنای آن است که کمبودهای دارویی حتی از مرز سیصد قلم هم عبور خواهد کرد.