روز جهانی پارکینسون April 11th World Parkinson’s day

World Parkinson’s Disease Day marks the birthday of Dr. J Parkinson.  On this day there are efforts made to increase the public awareness of this terrible disease, as well as all the good works put forth by the worlds organizations dedicated to eradicating this disease.  There are activities to promote this the entire world over, and the opportunity to participate is open to any and all who want to help in this effort.

بیماری پارکینسون

نشانه‌های بیماری پارکینسون : لرزش، سفتی و خشکی اندام‌ها، حرکات کُند بدن و تعادل ضعیف.

 

علائم اولیه

علائم اولیه پارکینسون ممکن است ناچیز باشند و می‌توانند با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند. این علائم عبارتند از:

  • لرزش ملایم انگشت، دست، پا، یا سفتی لب
  • دشواری در راه رفتن
  • دشواری در بلند شدن از صندلی
  • دست خط ناخوانا و ریز
  • وضعیت قوزدار
  • ثابت و بی احساس شدن چهره

همانطور که سن افراد بالا می‌رود، حرکات آنها نیز به طور طبیعی آرام‌تر می‌شود. اما اگر آنها “برادیکنسیا” داشته باشند که نشانه‌ای از بیماری پارکینسون است، کند شدن حرکات ممکن است زندگی روزمره را مختل کند.

 اختلال در تعادل

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون وضعیت خمیده، با شانه‌های افتاده و سر رو به جلو، دارند. همراه با مشکلات حرکتی دیگر، آن‌ها ممکن است مشکلی در تعادل داشته باشند. این مشکل خطر سقوط را افزایش می‌دهد.

سفتی و خشکی

سفتی زمانی اتفاق می افتد که عضلات سفت می‌مانند و شل نمی‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است بازوها زمانی که فرد در حال راه رفتن است، نچرخند. ممکن است گرفتگی و درد در عضلات وجود داشته باشد. اغلب افراد مبتلا به پارکینسون مقداری سفتی و خشکی در اندام‌ها دارند.

علائمی فراتر از علائم حرکتی

علائم دیگری نیز وجود دارند، اما تمام افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همه این علائم را نخواهند داشت. این علائم عبارتند از:

  • بی قراری در خواب و یا خستگی در طول روز
  • صدای یکنواخت و یا لکنت زبان
  • دشواری در بلع
  • مشکلات حافظه، گیجی، یا زوال عقل
  • پوست چرب

تشخیص پارکینسون

اسکن‌های مغزی اگر چه برای رد کردن بیماری‌های دیگر استفاده شود به طور کلی برای تشخیص پارکینسون استفاده نمی‌شود. در عوض، پزشک ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

  • ضربه به انگشت دست و انگشت شست با هم و یا ضربه به پای شما برای بررسی کُندی حرکت.
  • شل کردن دست برای مشاهده لرزش.
  • او به منظور بررسی سفتی اندام‌ها از شما می‌خواهد در حالی که گردن، بازوها، و ساق پاها را حرکت می‌دهد آنها را شل کنید.
  • برای بررسی تعادل در حالی که به آرامی از پشت شما را می‌کشد، از شما می‌خواهد بایستید.

چه کسانی دچار پارکینسون می‌شوند؟

متوسط سنی که افراد دچار پارکینسون می‌شوند ۶۲ سال است، اما افراد بالای ۶۰ سال تنها ۲٪ تا ۴٪ احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. داشتن یک عضو از خانواده که مبتلا به پارکینسون باشد اندکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. مردان نسبت به زنان بیشتر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند.

چه عواملی باعث بیماری پارکینسون می‌شوند؟

منطقه کوچکی در ساقه مغز تحت عنوان ماده جسم سیاه حرکات را کنترل می‌کند. در بیماری پارکینسون، سلول‌ها در جسم سیاه ساخت دوپامین، یعنی ماده شیمیایی در مغز که به ارتباط سلول‌های عصبی کمک می‌کند، را متوقف می‌کنند. همانطور که این سلول‌هایی که دوپامین تولید می‌کنند، از بین می‌روند، مغز پیام‌های لازم در مورد چگونگی و زمان حرکت را دریافت نمی‌کند.

مراحل پارکینسون

پارکینسون پیش رونده است، و بدین معناست که تغییرات داخل مغز در طول زمان ادامه دارند. پزشکان مراحل این بیماری را با یک ارزیابی دقیق از علائم شما اندازه گیری می‌کنند. مقیاس Hoehn و Yahr ابزار رایجی است که به شدت علائم توجه دارد. مقیاس اندازه گیری بیماری پارکینسون واحد، وضوح ذهنی و عملکرد، رفتار و خلق و خوی، فعالیت‌های روزمره زندگی، و حرکت را ارزیابی می‌کند. اندازه گیری مراحل می‌تواند به تعیین بهترین درمان کمک کند.

لوودوپا (ال-دوپا)

آل- دوپا (L-dopa) دارویی است که مغز آن را به دوپامین تبدیل می‌کند. این دارو از سال ۱۹۷۰ تا به امروز مؤثرترین داروی پارکینسون است.

 دوپامین آگونیست

داروهایی که دوپامین را تقلید می‌کنند:  اپوکین، میراپکس، پارلودل، نوپرو پوست و ریکویپ.

جراحی

الکترودها می‌توانند به یکی از سه ناحیه مغز –گولوبوس پالیدوس، تالاموس، و یا هسته ساب تالاموس – در یک یا هر دو طرف کاشته شوند پالس‌های الکتریکی پیشرفت پارکینسون را متوقف می‌کنند ولی هیچ کسی گزینه مناسبی برای این عمل جراحی نمیباشد.

پیشگیری از پارکینسون

بهترین راههای پیشگیری از بیماری پارکینسون در دو بخش تغذیه و ورزش می گنجد. انجام حرکات ورزشی ساده به صورت مرتب بدن را از ابتلا به این حالات دور می کند. مصرف میوه و سبزیجات سد محکمی در برابر ابتلا به بیماری پارکینسون است.

رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی با کلسیم و ویتامین D برای استحکام استخوان حائز اهمیت است. اگر چه پروتئین می‌تواند با لوودوپا تداخل داشته باشد مصرف دارو حدود یک ساعت و نیم قبل از صرف غذا از این مشکل اجتناب کنید. داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا با مقدار زیادی مایعات می‌تواند از یبوست جلوگیری کند.

ورزش

ورزش به بهبود هماهنگی، تعادل، راه رفتن، و لرزش کمک می‌کند. برای تجربه بهترین اثر، شما باید به طور مداوم و به میزانی که می‌توانید، ترجیحاً سه تا چهار بار در هفته به مدت یک ساعت، ورزش کنید.

مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون

مراقبت از  فرد مبتلا به پارکینسونبا توجه به کاهش مهارت‌های حرکتی و تغییرات خلق و خوی در صورت استفاده از داروها می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما بیمار مبتلا به پارکینسون می‌توانند برای حفظ استقلال خود تلاش کنند.