هفته ملی بدون دخانیات

مضرات و عواقب مصرف سیگار

به گزارش سازمان جهانی بهداشت هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد و در صورتی که به مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر این عمل ادامه یابد ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال از عمر این افراد کاسته خواهد شد.

متاسفانه امروزه علی رغم هشدارهای پیاپی مجامع پزشکی و فرهنگی ، مصرف سیگاربه طور روز افزون در جامعه بالامیرود.

 زیانهای مصرف سیگار :

  •   در ايران به طور متوسط سالانه 1000 ميليارد تومان صرف خريد 50 ميليارد نخ سيگار و دود شدن اين محصول مي‌گردد.
  • مصرف سيگار نوعي اعتياد است ولي متاسفانه اين مسئله به مرور در جامعه جا افتاده و قابل قبول‌ترين عمل خلاف عرف محسوب مي‌شود.
  • عادت به مصرف سيگار زمينه ساز بروز اعتياد به مواد مخدر، الكل، فقر، بزه كاري علي‌الخصوص در جوانان و نوجوانان مي‌گردد.
  • از بين رفتن خاك، تخريب جنگل ها و آلودگي آب هاي زيرزميني و هوا از جمله مضرات زيست محيطي دخانيات مي‌باشد.
  • مصرف مواد مغذي خاك توسط گياه توتون موجب عاري شدن خاك از اين مواد شده و از طرفي موجب جذب آفت ها مي‌گردد، از طرفي تعداد زيادي از درختان براي سوخت در عمل آوردن توتون از بين مي‌روند.

دوری از خانواده ، بیکاری ، محرکهای روانی ، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی ، کسب لذت و تقلید و خودنمایی ، از عوامل موثر در روی آوری به سیگار است . استعمال سیگار در نوجوانان ، بیشتر جنبه خود نمایی دارد و آرام آرام برای کسب لذت صورت می گیرد. همچنین برخی از نوجوانان برای مخالفت با خانواده و رفع حقارتها به این کار دست می زنند و می خواهند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند. همچنین اضطراب ، تنش ، محرکهای شدید روانی و ناراحتی های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار هستند . مسأله تاسف بار این است که نوجوان و جوان سیگاری که ازطریق سیگار به دنبال آرامش کاذب است با پنهان کردن مشکل خود از خانواده هر روز بیش از پیش به دوستان هم دردش روی می آورد و بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر نیز خواهدشد.

 

عواقب مصرف سیگار :

مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که در افراد سیگاری بروز می‌کند،

‌١- از دست دادن موها
‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)
‌٣ – چین و چروک
‌۴ – ضایعات شنوایی
‌۵ – سرطان پوست
‌۶ – فساد دندانها
‌٧ – پوکی استخوان
‌٨ – بیماریهای قلبی
‌٩ – زخم معده
‌١٠- تغییر رنگ انگشتان.
‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین
‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
‌١٣ – سرطان

لازم بذکر است بیش از ‌۴٠ عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد.

احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

در صورت ادامه مصرف سیگار و سایر دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌۶ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌۵ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌۵ برابر) مقعد (‌۵ تا ‌۶ مرتبه) وجود دارد.

سیگار برقی:

سیگار برقی وسیله‌ ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه سازی می‌‌کند. گرچه سیگار الکترونیک چند سالی است که مورد استفاده قرار گرفته ولی سیگار برقی خود می‌‌تواند اعتیادآور باشد. براساس تحقیقات پژوهشگران آمریکایی سیگار الکترونیکی در موش‌ها باعث آسیب به ریه شده و احتمال عفونت ریوی را در آنها افزایش داده است. همچنین نتیجه یک مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی ریه‌ها را مسموم می‌کنند، اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و موجب تحریک فعالیت باکتری‌ها می‌شوند که در نتیجه، به طور بالقوه ابرمیکروب‌ها را کشنده‌تر می‌کنند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از تنباکوهای بدون دود یا اسنوس (snus)، می‌تواند خطر مرگ را در افراد مبتلا به سرطان پروستات افزایش دهد. گزارشی از این مطالعه در International Journal of Cancer منتشر شده است. کاترین ویلسون، مسئول این مطالعه و از اعضای دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «اسنوس به‌عنوان جایگزینی با ضرر کمتر به‌جای سیگارهای معمولی استفاده می‌شود، چون فاقد عناصر محترقه‌ای است که با خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند.