رفلاکس معده چیست ؟ علت ، علائم و درمان

رفلاکس معده یک حالت معمول گوارشی است که طی آن محتویات معده به مری باز می گردد و باعث سوزش سینه می‌شود . این احساس از معده به داخل قفسه سینه یا گلو می رود و به عنوان سوزش معده شناخته می‌شود.
ریفلاکس همچنین ممکن است طعم تلخی در پشت دهان ایجاد کند رفلاکس مزمن گاهی اوقات باعث ایجاد مشکل در بلع و در بعضی موارد حتی می تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

علت رفلاکس معده  چیست؟

اسفنکتر مری یک شیر یک طرفه است ماهیچه ای که در انتهای مری است به طور معمول برای مقدار محدودی از زمانی که بلع انجام صورت می‌گیرد باز می شود . در رفلاکس اندازه کافی باز و بسته نمیشود و باعث می‌شود تا آب گوارشی و محتوای معده به مری بازگردد.

عوامل مرتبط با رفلاکس عبارتند از:

۱. چاقی
۲. فشار
۳. مصرف غذاهای خاص به خصوص نوشیدنی های گازدار، قهوه و شکلات

انواع رفلاکس :

اکثر افراد عکس گاه و بیگاه را تجربه می کنند با این حال در برخی موارد وضعیت رفلاکس مشکل گوارشی مزمن می شود. اگر رفلاکس بیش از دوبار در هفته رخ دهد بیماری ریفلاکس معده در نظر گرفته میشود.
ریفلاکس می‌توانند روی نوزادان، کودکان و همچنین بزرگسالان تاثیر بگذارد کودکان زیر ۱۲ سال سوزش سر دل را تجربه نمی‌کند ولی در عوض علائم دیگری مانند مشکل بلع، سرفه خشک ، آسم و لارنژیت ( از دست دادن صدا) تجربه می کنند البته این علائم نیز ممکن است در بزرگسالان ظاهر شود.

 

 

برای کاهش علائم رفلاکس، ممکن است پزشک اطفال این راهکارها را پیشنهاد کند:

گرفتن آروغ کودک چند دقیقه بعد از تغذیه
دادن وعده‌های غذایی مکرر و کوچکتر
نگه داشتن کودک به صورت قائم به مدت ۳۰ دقیقه بعد از غذا
اضافه کردن یک قاشق غذاخوری از غلات برنج به دو عنصر از شیر مادر (در صورت استفاده از شیشه شیر)
تغییر رژیم غذایی ( در صورت استفاده از شیر مادر)
تجویز برخی از داروها