کیست پیلونیدال چیست و چگونه درمان می شود؟

 

کیست پیلونیدال چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست پیلونیدال با کیست مویی، یک فرورفتگی در بافت بدن است که حاوی پوست، مو و بافت است و تقریباً همیشه در پایین ستون فقرات نزدیک شکاف باسن قرار دارد. این کیستها معمولا در افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال دیده می شود و مردان نسبت به زنان بیشتر درگیر این عارضه می شوند.
کیست اگرچه بی ضرر هستند اما اگر آلوده شوند می‌توانند به شدت دردناک باشند.
علت های رایج کیست‌های پیلونیدال
در مورد علل کیست‌ پیلونیدال، پزشکان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند. اما امروزه بیشترین نظریه پذیرفته شده، این است که کیست پیلونیدال توسط موهای سست در ناحیه ی شکاف ناهنجار نفوذ به پوست ایجاد میشود و باعث التهاب و در نهایت می‌شود از این رو نام لاتین پین پیلونیدال به معنای لانه مو برای آن انتخاب شده است.
یکی دیگر از علل احتمالی کیست‌های پیلونیدال کشش پوست یا بافت چربی زیر پوست است که سبب افزایش و آسیب یک فولیکول مو می شود که باعث ایجاد یک کیست در فولیکول مو آسیب دیده می شود.
علائم کیست پیلونیدال
علائم کیست پیلونیدال که بسیار رایج باشند عبارتند از:
– آبسه یا تورم در نزدیکی ناحیه باسن
– درد
– داغ شدن پوست
– تب در موارد نادر
برخی از افراد ممکن است در ابتدا هیچ کدام از علائم را نداشته باشند . یک سوراخ کوچک یا کم رنگ در بالای شکاف باسن ، با این حال هنگامی که این سوراخ کوچک یا کمرنگ آلوده می‌شود این علائم دردناک افزایش می‌یابد و اغلب ماه ها ادامه دارد.
برای جلوگیری از عفونت همیشه منطقه را تمیز و خشک نگهداشت و در هنگام شستن از یک صابون ضدباکتری استفاده کنید. و همچنین بهتر است موهای آن منطقه را با استفاده از لیزر مو یا ریش تراش اصلاح کنید.
عواملی که باعث کیست پیلونیدال می شود عبارتند از:
۱. چاقی
افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به کیست پیلونیدال هستند. وزن به دلیل داشتن یک منطقه شکاف بزرگ تری نسبت به دیگران جذب می کنند.
۲. پرمویی
افراد پرمو بیشتر در معرض ابتلا به کیست پیلونیدال هستند مو به علت پیلونیدال که ملتهب و درد ناشی از نفوذ مو می شود یک عامل خطر عمومی است.
۳. زندگی در حالت خواب یا به مدت طولانی نشستن
۴. سن
بیشتر بیماران مبتلا به کیست پیلونیدال جوان و معمولا در گروه های سنی ۱۵ تا ۴۰ ساله میباشند.
۵. جنس
نسبت احتمال ابتلا مردان به کیست پیلونیدال به زنان ۳ به ۱ است.
درمان های رایج برای کیست پیلونیدال
اگرچه کیست پیلونیدال با دارو درمان میشود اما داروهای خانگی متعددی وجود دارد که می تواند این کیست ها را کاهش دهد و از نشانه‌های کیست جلوگیری کند. در زیر برخی از توصیه های خانگی برای کیست‌های پیلونیدال وجود دارد که شامل:
۱. حمام های گرم مکرر
یکی از بهترین روش های درمان کیست پیلونیدال که درد را کاهش داده و منطقه را تمیز میکند حمام کردن است داغ شد که بتوانید راحت نفس بکشید کنید بهتر از حمام کمی گرم باشد .گرما به کاهش درد کمک میکند وب شما آرامش می‌دهد. حمام های مکرر حداقل یک بار در روز و ترجیح آن بیشتر از یک بار متوجه میشوید که کیست کوچک شده و از بین میرود. ازصابون های حمام استفاده نکنید مگر اینکه صد در صدر طبیعی باشند زیرا آنها می توانند به طور بالقوه کیست را تشدید کرده و باعث درد بیشتر می‌شوند.
۲. آنتی بیوتیک ها
در حال حاضر آنتی‌بیوتیک‌ها یک روش حیاتی برای درمان کیست پیلونیدال هستند که باید با مشورت با پزشک مصرف شوند.
۳. سیر
برای کاهش علائم التهابی کیست های خود کوچکتر تقسیم کرده و آن را به طور مستقیم در ناحیه آلوده به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید. نکته قابل توجه آن است که نباید آن را برای بیشتر از ۲۰ دقیقه روی کیس قرار دهیم زیرا می‌تواند سبب نابودی بافت در منطقه شود ، پس از این مدت زمان آن منطقه را با آب گرم بشویید و مطمئن شوید که ان ناحیه تمیز شده است . این عمل را روزی یک بار تا ۳ الی ۷ روز تکرار کنید نتیجه آن را ببینید.
نکته: اطمینان حاصل کنید که سیر دارای ریشه‌های مو دار در پایین آن است تا یقین حاصل شود که طبیعی است صورت آنقدر قدرتمند نخواهد بود. سیر یک آنتی بیوتیک عالی است و در بعضی موارد می تواند باعث جدا شدن کامل کیست شود.
۴. روغن کرچک
روغن کرچک را در روی گاز استریل ریخته و با پوشش پلاستیکی روی محل کیست اعمال کنید بگذارید یک ساعت بماند سپس منطقه را با آب گرم کاملاً شسته و خشک کنید.
کرچک عفونت را از بدن بیرون میکشد بنابراین می‌تواند باکتری‌های داخل کیست را از بین ببرد .
۵.سرکه سیب
سرکه سیب می‌تواند به درمان کیست پیلونیدال کمک کند. املاح ضد التهابی موجود در سرکه سیب به کاهش درد و التهاب کمک می کند ،علاوه بر این ویژگی ضد عفونی کننده و ضد باکتری آن باعث جلوگیری از رشد باکتریها می‌شود که می‌تواند مانع از عفونت‌های جدید شود.
۲ تا ۳ قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک دوم فنجان آب گرم مخلوط کرده و با توپ پنبه به مدت یک دقیقه در محل آسیب دیده قرار دهید در روز ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید.
۵. روغن درخت چای
استفاده از روغن درخت چای نسبت به دو روش کمی ساده تر است به سادگی مقداری روغن چای را با دست خود روی کیست قرار دهید این روغن التهاب و اندازه کیست را کاهش می دهد. این روش سریع ارزان و طبیعی است که هر کسی میتواند تنها در خانه انجام دهد چند بار در روز تا زمانی که نتیجه آن را ببینید این عمل را تکرار کنید.
۷. سم زدایی
این نکته آخر ممکن است در بسیاری از بیماری‌ها اعمال شود، هنگام مشاهده علائم بلافاصله سم زدایی را شروع کنید. سم زدایی کمک می کند تا بسیاری از بیماری ها از بین بروند. نوشیدن مقدار زیادی آب مخلوط با آب لیمو و عسل طبیعی و یک رژیم غذایی منظم و بدون غذای چرب را دنبال کنید.
8- روش جراحی
کیست پیلونیدال در موارد پیشرفته ، به روش جراحی ، درمان می شود.